söndag 20 oktober 2013

Platsbyggt skåp och skafferi - köket del 5

Köket var inte helt lätt att planera - beroende på alla dörrar och fönster. Spis, vedspis och diskbänk kunde egentligen inte placeras nån annanstans än tidigare. Och det gamla skafferiet skulle bort för att köket skulle bli större - så det behövdes ett skafferi. Därför beslutade vi att bygga ett hörnskafferi med samma panel som kökets övriga väggar och ett högt skåp intill. 
Förebilden till skåpet är det som finns i serveringsgången - mellan köket och vardagsrummet - och ser ut så här:
Fördelen med att platsbygga är att man kan få exakt de mått man vill ha. Den undre delen av skåpet som vi tillverkade blev 40 cm djupt och det övre 30 cm. Här är det förberett för de tre lådorna i det undre skåpet.
 
 
Eftersom det är så högt i tak här i huset - 2,80 - blev det ett högt skåp med många hyllor. Jag valde att inte ha någon mellanvägg då jag tycker att det  underlättar när man ska ställa in sitt porslin.
Det är nu några år sedan köket tillverkades och bilderna väcker många minnen. Jag minns att det var på våren som vi hade kommit så här långt med köket. Jag hade rest upp till Umeå för att hälsa på min mamma och när jag åkte iväg var det tomt i köket men när jag kom hem en vecka senare var skåpen på plats. Jag kommer ihåg hur nyfiken jag var och att jag ringde hem hela tiden för att höra hur det gick. 
Och katten som smyger över köksgolvet är inte Sixten - det är vår förra katt som vi skaffade när pojkarna var små.
Och till vänster på den här bilden kan man se att väggen och skrubben finns kvar. Men på sista bilden som är tagen idag skymtar den nya matplatsen som kom till senare.
Ett problem som fortfarande inte är löst beror på takhöjden. När skåpen blir så här höga ser det lite konstigt ut när man ställer en kyl och frys bredvid. Jag har varit inne på att bygga in kylskåpet så att det blir samma höjd som skafferiet - men har inte bestämt mig än - kommer väl på nåt till slut.  
I nästa avsnitt kommer jag till väggen med spis- och diskbänk. Den här köks-följetongen börjar närma sig slutet.
Ha en bra söndagkväll!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar