torsdag 21 mars 2013

Platsbyggd förvaring i hallen

Väggarna i hallen var tapetserade någon gång på 60-talet och på golvet låg en mönstrad korkmatta. Det var ganska lätt att få bort tapeterna och bakom fanns panelen som är så vanlig här i mitt hus och i skolan. Att jag valde linoljefärg i guldockra är för att de vita snickerierna framträder så snyggt (tycker jag) och att det passar bra till de grå väggarna i köket som ligger bredvid hallen.
I det här fallet är färgen från Ottossons färgmakeri och inhandlad på Nacka Byggnadsvård. Golvet målades med linoljefärg som vi blandade till själva i en gråbrun nyans (golvet syns på bilden till inlägget den 18 mars).
I hörnet bakom skrivbordet fanns ursprungligen en kamin och där går murstocken upp. I hörnet skymtar Wilma som har sin korg här.
Bakom dörren till sovrummet döljer ett platsbyggt skåp fula rör och ett proppskåp. På hyllor i nedre delen finns plats för sånt man behöver hela tiden - ficklampor, proppar, glödlampor och alla dessa laddare till mobiler, kamera mm.
 
När vi byggde duschrum av klädkammaren satte vi in en fläkt och rören gick uppe vid taket ovanför hatthyllan och därför byggde vi ett skåp för att kunna dölja röret.
Skåpet till höger under den ursprungliga hatthyllan satte vi in för att få plats med dammsugaren. När jag tog bort klädkammaren försvann en hel del plats för förvaring på bottenvåningen och dammsugaren ville jag verkligen inte släpa uppför trappen till övervåningen.
Fönstret i hallen var det senaste jag renoverade. Nu väntar jag bara på att det  ska bli så varmt att jag kan lyfta ut de två fönster som är kvar och renovera dom uppe i skolan. Så framöver kommer det att handla en hel del om fönster-renovering. (Fönstren är oxå målade med Ottossons linoljefärg i vit gräddton)
Till vänster om fönstret är ytterdörren som leder ut till glasverandan som jag skrev en del om i höstas.
 Och om ni tittar ut genom fönstret kan ni se mitt demolerade körsbärsträd som jag skrivit om tidigare. Försökte så smått såga och bära bort grenar i helgen men mycket är fortfarande fastfruset i snön.
Nu får det väl ändå bli vår snart!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar